2012. március 22., csütörtök

Tanítás Facebookon?

Pár éve hazánkban is egyre jobban elkezdett terjedni a Facebook, mára rengeteg regisztrált magyar felhasználó található az oldalon, így joggal kijelenthetjük, hogy napjaink legnépszerűbb nemzetközi és hazai közösségi portáljáról van szó. Sokan meglátták benne a marketing lehetőséget, az oldalsó sávokban gyakran találkozhatunk reklámokkal, sőt, közszereplők, intézmények, szolgáltatók, cégek és zenekarok is előszeretettel osztják meg itt aktuális akcióikat, friss információikat.

Éppen ezért jogosan merül fel a kérdés, - ha már oktatási intézmények is szerepeltetik magukat az oldalon - hogy miért ne lehetne akár oktatási célokra is használni a Facebookot?
Személy szerint én ennek megvalósítására három lehetőséget látok. Mindhárom esetben a tanár-diák kommunikáció a fő kulcs.



Mivel sokan vagyunk fent az oldalon, így tanárok is szép számmal rendelkeznek Facebook profillal. Első lehetőségnek azt látom, hogy a tanár létrehoz diákjainak (csoportonként, osztályonként) egy zárt csoportot, ahol szabadon lehetne megosztani anyagokat, dolgozatokkal kapcsolatos időpontokat, de akár bizonyos kereteken belül, a szabad eszmecsere helyszínéül is szolgálhatna. Egyik leghatékonyabb módszernek tartom, ugyanakkor számba kell vennünk, hogy a diákok elsősorban a szórakozást, barátaikkal való kommunikációt keresik a Facebookon. Másfelől pedig betekintést nyerhetnek akár a tanár magánéletébe, és lehet, hogy olyan információkhoz jutnak, amely a tanár számára kellemetlen lehet, és rombolhatja, lazíthatja az egészséges tanár-diák viszonyt.

Ennek kiküszöbölésére találnám megfelelőnek a másik opciót, miszerint a tanár rendelkezne egy magán profillal, amin a megjelenő információkat csak az ismerősei láthatják. Ha a diákok ezen szeretnék ismerősnek jelölni, egyszerűen ignorálja a kéréseket. Fenntartana azonban egy nyilvános, diákjai számára is elérhető profilt, amin csak a legalapvetőbb adatokat adná meg és a megosztott képei is csak az azonosítást szolgálnák. Ezzel a profillal is működhet a csoportalakítás, de ez már lehetővé tenné, hogy közvetlenebbül kommunikáljon a diákokkal, akár üzenetek, akár chat formájában.

Harmadik megoldásnak pedig azt látnám megfelelőnek, hogy a tanár mint közszereplő regisztrál, egy "Tetszik"-elhető oldalt hoz létre, és ezen keresztül osztaná meg diákjaival a szükséges adatokat. Ennek azonban az lenne a legsúlyosabb hátránya, hogy az üzenőfal adattengerében átsiklanának felette a diákok, nem lenne megfelelően szem előtt. Előnye lehetne viszont, hogy így érdekesebbé válhat a diákok üzenőfala, exkluzív, csak "Like" használattal megnyíló segédanyagokat tehetne közzé, ami szükséges lehet, mondjuk egy teszt eredményes kitöltéséhez. Ez pedig motiválná őket abban, hogy napról napra, akár naponta többször is ellenőrizzék a tanár oldalát, hátha találnak valami fontosat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése